Lapbook;;;

  
 Μου αρέσει να κάθομαι και να ψάχνω ιδέες για το σχολείο στο διαδίκτυο. Είναι ωραίο να πειραματίζομαι με διάφορα πράγματα και να προσπαθώ να κάνω κάποιες φορές το μάθημα λίγο διαφορετικό. Είναι σημαντικό και για τους μαθητές αλλά και για εμένα. Ανανεώνομαι!
  Σε μια τέτοια αναζήτηση στο ίντερνετ ανακάλυψα μια φωτογραφία με ένα μικρό βιβλιαράκια σε σχήμα λουλουδιού. Το βιβλιαράκι αποτελούνταν από ανοιγόμενα τμήματα τα οποία περιείχαν πληροφορίες για τα μέρη του φυτού. Μετά από λίγο βρήκα κάτι αντίστοιχο, σε πιο απλή μορφή, με πληροφορίες για τις μέλισσες.


   Εκείνες τις ημέρες έτυχε να θέλω να κάνω το μάθημα για τις μέλισες που υπάρχει στο βιλίο της Μελέτης Περιβάλλοντος, οπότε αποφάσισα να φτιάξω κι εγώ ένα τέτοιο μικρό βιβλιαράκι το οποίο θα συμπεριλάμβανε όλες τις πληροφορίες που υπύρχαν στο σχολικό βιβλίο. 
  Όπως ήταν αναμενώμενο τίποτα δεν ήταν εύκολο αλλά ούτε και όπως αρχικά το είχα σκεφτεί. Αρχικά, υπολόγισα ότι θα έφτανε να δημιουργήσω ένα τέτοιο βιβλιαράκι μέσα σε δύο διδακτικές ώρες. Όμως δεν υπολόγισα το χρόνο που χρειαζόταν να κόψουν, να γράψουν η να ζωγραφίσουν οι μαθητές και ούτε τον όγκο των πληροφορίων (αυτό αποτελεί κι ένα μειονέκτημα του βιβλίου που έχει συμπεριλάβει τόσες πληροφορίες σε μια διδακτική ώρα).  
Αλλά δεν τα παράτησα!
  Μετά από πολλή αναζήτηση έμαθα ότι αυτά τα βιβλιαράκια είναι ένα κοινό παραγόμενο αποτέλεσμα σε σχεδια εργασίας σε σχολεία εξωτερικού και ονομάζονται "lapbook".
  Χρειάστηκε πολλή δουλειά και δοκιμές για να συνειδητοποιήσω ότι το κάθε τμήμα αποτελεί ένα μικρό εσωτερικό βιβλίο με ένα επιμέρους θέμα επεξεργασίας. 
  Δημιούργησα, λοιπόν, φύλλα εργασίας τα οποία κατά τη διάρκεια του μαθήματος συμπηρώνονταν από τους μαθητές. Η συμπλήρωσή τους συνήθως αποτελούσε τη νέα γνώση την οποία οι μαθητές είχαν οι ίδιοι ανακαλύψει μέσα απο τη διδακτική διαδικασία. Κάποιο μικρό πείραμα, ένα βίντεο ή μια παρουσίαση μαζί με την δική μου καθοδήγηση βοηθούσε τους μαθητές να παράγουν τη νέα γνώση. 
  Τέλος τα φύλλα εργασία έπρεπε να κοπούν, να κολληθούν επάνω στο βιβλιαράκι και να χρωματιστούν. Μερικές φορές γι αυτό το στάδιο φάνηκε πολύτιμη η ώρα της ευέλικτης ζώνης.  
  Μέσα στη χρονιά που πέρασε δημιουργήσαμε αρκετά τέτοια βιβλιαράκια: για τη μέλισσα, τα φυτά, το σώμα μας, την Ακρόπολη και τη βιογραφία του Ελύτη. 
 Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν βιβλιαράκια τα οποία περιείχαν όλες τις γνώσεις που πήραν από το μάθημα, για τα οποία ήταν περήφανοι οι μαθητές και φυσικά θα μπορούν να επανέρχονται και να διαβάζουν ξανά και ξανά!
  Τέλος το συμαντικότερο ήταν πως αποτελούσε μια ευχάριστή διαδικασία κι έτσι κάθε φορά άκουγα "Τι ωραία! Σήμερα δεν κάναμε καθόλου μάθημα"!!!



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Πάτημα στη δεκάδα: Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας (Α' τάξη - κεφάλαιο 42)