Πρώτη μέρα στο σχολείο - ας σπάσουμε τον πάγο!

  Μου αρέσει να συμμετέχω σε βιωματικά σεμινάρια γιατι ξεκινούν πάντα με παιχνίδια γνωρίμιας, τα οποία όχι μόνο βοηθούν να γνωριστούμε μεταξύ μας, να σπάσει ο πάγος κα να συνεργαστούμε καλύτερα αλλά κυρίως γελάμε και μας φτιάχνει η διάθεση.
  Σκέφτηκα λοιπόν αφού με τα παιχνίδια γνωριμίας ξεκινάμε εμείς οι "μεγάλοι" με τόση χαρά το σεμινάριο μας, δε θα ήταν μια καλή αρχή για να ξεκινήσει η σχολική χρονια; 
  Κι έτσι αρχισα να ψάχνω και να βρίσκω διάφορα παιχνίδια για αυτό το σκοπό και τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις ηλικίες μαθητών. Ας δούμε μερικά από αυτά:



1. Ποιος θυμάται όλα τα ονόματα;

Ηλικίες: όλες
Σκοπός: να γνωριστούμε καλύτερα
Διάρκεια 15-20 λεπτά
   
  • Πιανόμαστε μαζί με τα παιδιά και σχηματίζουμε έναν κύκλο.
  • Λέμε στα παιδιά ότι θα πρέπει όταν έρθει η σειρά τους να πουν το όνομα τους και κάτι που τους αρέσει (ή διαλέγουμε εμείς το θέμα π.χ. το αγαπημένο τους χρώμα, το αγαπημένο τους γλυκό, το αγαπημένο τους άθλημα) και όλων των προηγούμενων παιδιών με τη σειρά.
  • Ξεκινάει το πρώτο παιδί λέγοντας: "Με λένε ...... και μου αρέσει...."
  • Το επόμενο παιδί θα πρέπει να θυμηθεί το όνομα του προηγούμενου οπότε λέει: "Είναι ο .... και του αρέσει.... Είμαι ο .... και μου αρέσει ...."
  • Το μεθεπόμενο παιδί θα πρέπει να θυμηθεί το όνομα και τι αρέσει στα προηγούμενα παιδιά και στο τέλος να πει το όνομα του και τι αρέσει στο ίδιο κ.ο.
  • Μπορούμε να τελειώσουμε το παιχνίδι εμείς κάνοντας μια επανάληψη όλων των ονομάτων και λέγοντας τέλος το δικό μας όνομα και τι μας αρέσει. Αυτό είναι πιο διασκεδαστικό για τα παιδιά. Όμως μπορούμε να ξεκινήσουμε εμείς το παιχνίδι ή να βρισκόμαστε κάπου στη μέση του κύκλου.

2. Το ρολό 

Ηλικίες: όλες
Σκοπός: να γνωριστούμε καλύτερα 
Υλικά: ένα ρολό υγείας ή εναλλακτικά μικρά χαρτάκια σημειώσεων
χρόνος 30 λεπτά περίπου

  • Τα παιδιά κάθονται κυκλικα ή στα θρανία τους αν η διάταξη το επιτρέπει
  • Καθόμαστε κι εμείς μαζί τους στον κύκλο.
  • Πάρνουμε ένα ρολό χαρτί, το δίνουμε στο παιδί δεξιά μας με την οδηγία: "Κόψτε όσο χρειάζεστε!" (καλό είναι να τα συμβουλέψουμε να μην το παρακάνουν) 
  • Στο τέλος παίρνουμε κι εμείς λίγο!
  • Εξηγήστε τους ότι για κάθε κομμάτι που πήραν θα πρέπει να λένε και μια πληροφορία για τον εαυτό τους π.χ. όνομα, επώνυμο, αγαπημένο ζωάκι, αγαπημένο φαγητό, ποιο άθλημα τους αρέσει κ.τ.λ.
  • Ξεκινάμε εμείς πρώτοι, κόβοντας κομμάτι κομμάτι και δίνοντας κάποιες πληροφορίες για τον εαυτό μας.
   Παραλλαγή αυτού του παιχνιδιού μπορεί να γίνει αν τα παιδιά λένε μια ιστορία από το πώς τα πέρασαν το καλοκαίρι.


3. Το παζλ
  
Ηλικίες: Ολες Σκοπός: Να γνωρίσω καλύτερα τους συμμαθητές μου! Υλικά: Κομμάτια παζλ που φτιάχνουν ζευγάρια. Χρόνος: 30-45 λεπτά (ή περισσότερο αν θέλουμε και υπάρχει ενδιαφέρον)
  • Ta παιδιά πρέπει να είναι καθιστά σε κύκλο.
  • Παίρνουμε ένα παζλ με ζευγάρια και βάζουμε ανακατμένα τα κομμάτια σε ένα καλάθι ή κουτί.
  • Δίνουμε στα παιδιά την οδηγία «Πάρτε ένα κομμάτι και κρατήστε το!» Ένας-ένας με τη σειρά, παίρνουν το κομμάτι τους & κάθονται.
  • Τους λέμε να κοιτάξουν το κομμάτι που κρατάνε και να ψάξουν το ζευγάρι του, όταν το βρούν να καθήσουν δίπλα στο συμμαθητή τους και να κάνουν μια ερώτηση ο ένας στον άλλον. (Ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι? Βλέπεις Κινούμενα σχέδια? κτλ.)
  • Αν το παζλ είναι με γράμματα του αλφάβητου, το παιχνίδι γίνεται πιο «απαιτητικό» και στη συνέχεια ζητάμε από κάθε ζευγάρι να πει μια λέξη από το αντίστοιχο γράμμα!
ΣΥΜΒΟΥΛΗ: Το παιχνίδι συνεχίζεται, τοποθετώντας τα κομμάτια πάλι στο κουτί και αλλάζοντας ζευγάρια. Έτσι κάνουμε πολλούς καινούριους φίλους, ενισχύουμε τη δυναμική της ομάδας! 


4. Η μπάλα θαλάσσης


Ηλικίες: Παιδιά που ξέρουν να διαβάζουν
Σκοπός: Να γνωριστούμε καλύτερα
Υλικά: Μια μπάλα θαλάσσης
Χρόνος 30-45 λεπτά περίπου


  • Παίρνουμε μια μπάλα θαλάσης και γράφουμε επάνω σε κάθε χρωματιστό της τμήμα μια ερώτηση. Επειδή απευθύνεται σε μεγαλύτερους μαθητές οι οποίοι γνωρίζονται ήδη είναι καλύτερο να μη γράψουμε βασικές ερωτήσει γνωριμίας, έτσι θα είναι πιο διασκεδαστικό. πχ 
     - Πες μας κάτι διασκεδαστικό που έκανες αυτό το καλοκαίρι.
     - Εαν ήσουν ένα ζώο, ποιο θα ήθελες να ήσουν και γιατί;
     - Τι περιμένεις από αυτή τη χρονιά;
     - Τι θα ήθελες να κάνεις όταν μεγαλώσεις;
     - Αν μπορούσες να δουλέψεις οπουδήποτε στον κόσμο, που θα
       ήθελες να πας και γιατί; 


  • Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο. Πετούν ή κυλουν την μπάλα ο ένας στον άλλο, αυτός που την πιάνει πρέπει να απαντήσει στην ερώτηση που είναι μπροστά του και στη συνέχεια να πετάξει την μπάλα σε άλλον μαθητή.
  • Συνεχίζουμε μέχρι να έχουν απαντήσει όλοι οι μαθητές τουλάχιστον μια φορά σε μια ερωτηση.
   Το παιχνίδι μπορεί να γίνει και σε μικρότερους μαθητές με την προϋπόθεση να διαβάζουμε εμείς τις ερωτήσεις.


5. Τα μπαλόνια

Ηλικίες: Όλες Σκοπός:  Να ακολουθήσουν απλές εντολές & να εξοικειωθούν με τον χώρο Υλικά: Μπαλόνια σε διάφορα χρώματα και χαρτάκια Χρόνος: 30-45 λεπτά
  • Ζωγραφίζουμε σε μικρά χαρτάκια ή εκτυπώνουμε και κόβουμε σε μικρά χαρτάκια αντικείμενα που υπάρχουν στην τάξη π.χ. μολύβι κόλλα, ψαλίδι κτλ.
  • Φουσκώνουμε μπαλόνια και βάζουμε μέσα από ένα χαρτάκι.
  • Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγάρια και τους ζητάμε να είναι όρθια.
  • Δίνουμε από δυο μπαλόνια σε κάθε ζευγάρι παιδιών.
  • Τους ζητάμε να σκάσουν το μπαλόνι με όποιο τρόπο μπορούν (χέρια, πόδια, οπίσθια) και να βρουν το χαρτάκι.
  • Να ανοίξουν το χαρτάκι και να μας φέρουν τα ζητούμενα αντικείμενα, όσο πιο γρήγορα γίνεται!
  • Η ομάδα που τελειώνει πιο γρήγορα, κερδίζει!
  Εξηγήστε εξ αρχής πως σκοπός δεν είναι η νίκη, αλλά η συμμετοχή! Τα κλάμματα και οι τσακωμοί δεν είναι «αποδεκτά». Στο τέλος όλοι επιβραβεύονται με αυτοκόλλητο, ζελεδάκι, μπαλόνι ή ό,τι άλλο επιθυμείτε!