"Δοντάκι άσπρο και γερό..." - ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας

   Τα τελευταία χρόνια δουλεύοντας σε διάφορα σχολεία έχω παρατήρήσει ότι οι μαθητές έχουν την τάση να καταναλώνουν τροφές πλούσιες σε ζάχαρη. Επίσης από τις αναφορές των μαθητών φαίνεται ότι η υγιεινή των δοντιών δε γίνεται με συστηματικό τρόπο ή δε γίνεται καθόλου.

  Έτσι σκέφτηκα ότι είναι σημαντικό να γίνεται ευαισθητοποίηση των μαθητών από τις μικρές ηλικίες για την υγιεινή των δοντιών και ειδικά στην Α' τάξη όπου είναι η χρονιά που πραγματοποιείται κυρίως η αλλαγή των παιδιών και οι μαθητές ασοχλούνται ιδιαίτερα με αυτή τη φυσική διαδικασία!

  Για το λόγο αυτό σχεδιάσα και εφάρμοσα το πρόγραμμα αγωγής υγείας με τίτλο "Δοντάκι άσπρο και γερό..." 

Α. ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 7 δίωρα
Β. ΣΤΟΧΟΙ :
1. Αναγνώριση των δοντιών, της ονομασίας του καθενός και το ρόλο του.
2. Να ενημερωθούν για τις τροφές που είναι εχθροί για την υγιεινή των δοντιών και ποιες όχι.
3.  Κατανόηση  της  διαδικασίας  δημιουργίας  τερηδόνας  και  αναγνώριση  προληπτικών  μέτρων  για  καλή  στοματική  υγεία.
4.  Κατανόηση  και  εκτίμηση  της  σημασίας  που  έχει  η  στοματική  υγεία  στη  σωστή  σωματική  ανάπτυξη.

Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ : Συνεργατική – διαθεματική.
         
1ο δίωρο: Εισαγωγή
 - Προβολή βίντεο «Μια φορά ήταν η ζωή – Τα δόντια» μέρος 1ο.
 - Συζήτηση για το ρόλο της γλώσσας και των δοντιών.
 - Παρατήρηση των διαφορών στη μορφολογία των δοντιών και εξήγηση του ρόλου τους.
 - Σύγκριση δοντιών ανθρώπων και ζώων (φυτοφάγων και σαρκοφάγων) 
 - Φύλλο εργασίας ανα ζευγάρι όπου θα πρέπει να αναγνωρίσουν τα δόντια και να γράψουν το όνομα τους.

2ο δίωρο:
 - Φωτογραφίες δοντιών παιδιών και ενήλικων. Εντοπισμός διαφορών και ομοιοτήτων.
 - Κατανόηση του λόγου αλλαγής των δοντιών.
 - Παρουσίαση εκμαγείου οδοντοστοιχείας. Μέτρηση των δοντιών.
 - Παρουσίαση μακέτας οδοντοστοιχείας με νεογιλά δόντια. Μέτρηση των δοντιων.
 - Έθιμα τα οποία σχετίζονται με την αλλαγή των δοντιών, νεράιδα των δοντιών, τραγουδάκι κτλ κτλ

3ο δίωρο: Εχθροι των δοντιών.
- Δοκιμάζουν μήλο ή μπανάνα και μετά καραμέλα και λένε πώς νοιώθουν τα δόντια τους μετά από κάθε δοκιμή. Ευαισθητοποίηση για το ρόλο της ζάχαρης στα δόντια.
- Βίντεο «Μια φορά ήταν η ζωή – Τα δόντια» Μέρος 2ο .
- Συζήτηση και εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με το ποια τρόφιμα καταστρέφουν τα δόντια και ποια είναι καλά για τα δόντια.
- Πείραμα με το αυγό και ξίδι για να καταλάβουν την επίδραση των τροφών στη διάβρωση των δοντιών.
- Τρόποι προστασίας: Βουρτσισμα


4ο δίωρο: Κι αν χαλάσει;
- Βίντεο «Μια φορά ήταν η ζωή – Τα δόντια» μέρος 3ο.
- Συζήτηση για το τι συμβαίνει όταν χαλάσει ένα δόντι.
- Εικόνες χαλασμένων δοντιών και τομή χαλασμένου δοντιού.
- Εξήγηση για το τι κάνει ο οδοντίατρος σε αυτή την περίπτωση.
- Κατασκευή αφίσας: Χαλασμένο και υγιές δόντι / ή ένα μεγάλο δόντι από άσπρα χαρτάκια από τά οποία κάποια ανοίγουν και από κάτω δείχνουν ποιες τροφές κάνουν τα δόντια γερα και σε ένα σημείο υπάρχει ένα χαλασμέναο σημείο με μαύρα χαρτάκια τα οποία από κάτω έχουν τροφές που χαλάνε τα δόντια. Γυρω γυρω κολλάμε τρόπους πρόληψης, προστασίας και θεραπείας.

5ο δίωρο: Πλένουμε τα δόντια.
- Προβολή βίντεο ΑΙΜ
- Εικόνες που δείχνουν τον τρόπο βουρτσίσματος και χρήση οδοντικού νήματος.
- Βουρτίζουμε τα δόντια στις βρύσες του σχολείου, κάνουμε χρήση οδοντικού νήματος και οδοντικού διαλύματος.
  
6ο δίωρο: Ανακεφαλαίωση
- Προβολή βίντεο «έργα και ημέρες της κυρίας Τερηδόνας».
- Κατασκευή αφίσας:ένα δοντάκι με κομματάκια από άσπρο χαρτί. Σε κάποια σημεία βάζουμε μάυρα χαρτάκια τα οποία ανοίγουν και από κάτω έχει εικόνες τροφών που μπορεί να χαλάσουν τα δόντια.
- Ετοιμάζουμε και το ερωτηματολόγιο για την επίσκεψη στον οδοντίατρο.

7η ώρα: Επίσκεψη στον οδοντίατρο.
-  Ρωτάμε όλες τις εωτήσει που έχουμε ετοιμάσει για να λύσουμε όλες τις απορίες μας!
  
8η ώρα:
Συμπλήρωση ερωτηματολογίου-τεστ για ό,τι μάθαμε.


Παράλληλα στην ώρα της φιλαναγνωσία διαβάσαμε:  
- "Δόνα η τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας" και 
- "Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη"

   Τέλος, με μια επιστολή, ενημερώσαμε τους γονείς για την ολοκλήρωση του προγράμματος, ζητώντας παράλληλα τη βοήθεια τους στην εφαρμογή των όσων έμαθαν τα παιδιά και στο σπίτι. Η επιστολή συνοδευόταν με πληροφορίες για τα δόντια των παιδιών και τον τρόπο βουρτσίσματος και φροντίδας.

Τα φύλλα εργασίας θα τα βρείτε εδώ:
https://drive.google.com/file/d/0B6diC3pL0AG5UElCcG5UTmdlYzA/view?usp=sharing

Την επιστολή για τους γονείς εδώ:
https://drive.google.com/file/d/0B6diC3pL0AG5Zy1zQWlLejAtQTg/view?usp=sharing

Τις συμβουλές για τους γονείς εδώ:
https://drive.google.com/file/d/0B6diC3pL0AG5WXdWVmVpOS1mMjQ/view?usp=sharing

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Πάτημα στη δεκάδα: Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας (Α' τάξη - κεφάλαιο 42)