"Τα παιδιά ζωγραφίζουν...στην τάξη!" - ένα πολιτιστικό πρόγραμμα.


  Τα τελευταία χρόνια δουλεύω σε σχολεία της επαρχείας. Όλη αυτό τον καιρό έχω διαπιστώσει ότι όσο πιο απομακρυσμένο το σχολείο τόσο πιο σπάνια έρχονται καθηγητές ειδικοτήτων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι μαθητές να μην παίρνουν αρκετά ερεθίσματα που αφορούν την τέχνη, την μουσική και τον πολιτισμό, ειδικά σε μια εποχή που η αισθητική που προβάλλεται από την τηλεόραση αρχίζει να απέχει όλο και περισσότερο από αυτό που ονομάζουμε τέχνη. 

  Παράλληλα το περιβάλλον στο οποίο ζουν σπάνια θα τους δώσει την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με αντίστοιχα ερεθίσματα και η μοναδική πηγή που παρέχει ερεθίσματα είναι η τηλεόραση και ίσως το ίντερνετ.

Για τους λόγους αυτούς αποφάσισα να ετοιμάσω ένα μαγικό ταξίδι στον κόσμο της τέχνης και συγκεκριμένα της ζωγραφικής. Το ταξίδι αυτό το κάναμε με τους μαθητές της Γ' τάξης Κλειτορίας τη σχολική χρονιά 2013-14.



Στόχοι
  • Γνωριμία με κάποιους διακεκριμένους ζωγράφους, τη ζωή και το έργο τους (Ντα Βίντσι, Ελ Γκρέκο, Μονέ, Βαν Γκογκ και Πικάσο).
  • Αναγνώριση βασικών δειγμάτων έργων τους.
  • Να ενημερωθούν για τα καλλιτεχνικά ρεύματα από τα οποία επηρεάστηκε ο καθένας από αυτούς.
  • Κατανόηση της διαδικασίας δημιουργίας ενός πίνακα.
  • Εξοικείωση με τη χρήση πινέλων και χρωμάτων

 Αφετηρία
   Αφορμή για την αφετηρία του ταξιδιού αποτέλεσε το κείμενο «Τα δάκρυα της Περσεφόνης» που υπάρχει στο Ανθολόγιο. 
   Δείχνοντας αρχικά τον πίνακα του Rubens «Η αρπαγή της Περσεφόνης», τον περιγράψαμε και στη συνέχεια τα παιδιά κατέγραψαν τις απαντήσεις τους στις εξής ερωτήσεις: Τι νομίζετε ότι συμβαίνει στον πίνακα; Από πού το καταλαβαίνετε;
   Στη συνέχεια ακούσαμε το ποίημα μελοποιημένο και διαβάσαμε το ποίημα συσχετίζοντας το ποίημα με το πίνακα.
   Τέλος κατέγραψαν τις απαντήσεις τους σχετικά με το ποιοι πιστεύουν ότι απεικονίζονται στον πίνακα.
   Με βάση αυτή τη λογική επεξεργαστήκαμε στη συνέχεια και κάποιους από τους πίνακες των ζωγράφων που μελετήσαμε



1ος σταθμός: Ιταλία - Leonardo Da Vinci
 Αρχικά παρακολουθήσαμε μια παρουσίαση για τη ζωή και το έργο του και γνωρίσαμε τον Λεονάρντο σαν επιστήμονα αλλά και σαν ζωγράφο. Μετά είδαμε πίνακές του.
 Τέλος εστιαστήκαμε στον πιο γνωστό, τη Μόνα Λίσα, την περιγράψαμε, μάθαμε την ιστορία της, αναρωτηθήκαμε τι να σκέφτεται, τι να νιώθει και στο τέλος τη ζωγραφίσαμε κι εμείς…
2ος σταθμός: Ελλάδα(Ισπανία) - Δομίνικος Θεοτοκόπουλος
 Πρώτα, παρακολουθήσαμε βίντεο για τη ζωή και το έργο του. Στη συνέχεια είδαμε πίνακές του και γνωρίσαμε την ιδιαίτερη τεχνοτροπία του.
  Εν όψει του Πάσχα "ζήσαμε" τα Πάθη του Χριστού μέσα από τους πίνακες του και τέλος αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε έναν από αυτούς.
3ος σταθμός: Γαλλία - Claude Monet
  Στην αρχή παρακολουθήσαμε βίντεο για τη ζωή και το έργο του. Έπειτα είδα πίνακές του, παρατηρήσαμε την τεχνική του και γνωρίσαμε τον ιμπρεσιονισμό. Τέλος αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε δύο πίνακές του.
  
4ος σταθμός: Ολλανδία - Vincent Van Gong
  Αφού παρακολουθήσαμε βίντεο για τη ζωή και το έργο του και γνωρίσαμε την ιδιαίτερη προσωπικότητά του, προβληματιστήκαμε για τον τρόπο που τον αντιμετώπιζε ο κόσμο. Βλέποντάς τον σαν διαφορετικό και τι συνέπειες είχε η μοναξιά που του επέβαλε. Σκεφτήκαμε αν κάνουμε κι εμείς το ίδιο κάποιες φορές και συζητήσαμε σχετικά με αυτό. Έπειτα είδαμε πίνακές του, παρατηρήσαμε την τεχνική του και γνωρίσαμε την ιδιαίτερη τεχνοτροπία του (μετά-ιμπρεσιονισμό. Επίσης είδαμε την τεχνική αυτή να ζωντανεύει μέσα από βίντεο όπου η Έναστρη Νύχτα αποκτάει κίνηση. 
  Στη συέχεια χρησιμοποιήσαμε πίνακες του για να παράγουμε γραπτό λόγο! Φτιάξαμε δύο ιστορίες βασισμένες σε πίνακές του, μαγνητοφωνήσαμε την αφήγηση και τις κάναμε βίντεο! 
video  video
  Τέλος, αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε δύο πίνακές του.

5ος σταθμός: Ισπανία - Pablo Picasso
 Στην αρχή παρακολουθήσαμε βίντεο για τη ζωή και το έργο του. Έπειτα είδαμε πίνακές του, παρατηρήσαμε την τεχνική του και τον τρόπο που αποδομεί και ξανασυνθέτει τις μορφές σαν κολάζ κι έτσι γνωρίσαμε την τεχνοτροπία του κυβισμού.
  Με τη βοήθεια βίντεο μπήκαμε μέσα στην Γκουέρνικα και κινηθήκαμε ανάμεσα στις μορφές, ζήσαμε και κατανοήσαμε την οδύνη που απεικονίζεται στον πίνακα αυτό.
  Εμπνευσμένοι από την τεχνική του δουλέψαμε κι εμείς σαν τον Πικάσο, ζωγραφίζοντας το πρόσωπο μιας γυναίκας, το κόψαμε σε κομματάκια και το ξανασυνθέσαμε σαν κολάζ.


Τέλος...
 Στήσαμε μια μικρή έκθεση ζωγραφικής, παρουσιάσαμε τα έργα μας κατά τη διάρκεια της τελικής γιορτής και τραγουδήσαμε το τραγούδι «τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο»!


   Μέσα από τη διαδικασία αυτή ταξιδέψαμε στα μέρη που γεννήθηκαν και έζησαν οι ζωγράφοι αυτοί, μάθαμε για τη ζωή, το έργο τους, την τεχνική τους και τα καλλιτεχνικά ρεύματα από τα οποία επηρεάστηκαν. Γίναμε κι εμείς ζωγράφοι χρησιμοποιώντας χρώματα και πινέλα.
   Αλλά κυρίως μέσα από την εμπειρία αυτή πλουτίσαμε την ψυχή και τη φαντασία μας!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Πάτημα στη δεκάδα: Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας (Α' τάξη - κεφάλαιο 42)