Βιβλίο πλάνων διδασκαλίας τάξης...με post-it!


  Από την πρώτη χρονιά που ξεκίνησα να δουλεύω συνηθίζω να φτιάχνω ένα εβδομαδιαίο πλάνο μαθημάτων. Φροντίσω να σημειώνω εκεί για κάθε μάθημα τι ακριβώς θα κάνω κάθε μέρα και τι εργασία θα είναι για το σπίτι. Με βοηθάει να οργανώνω τη δουλειά μου από το Σαββατοκύριακο έτσι ώστε μέσα στην εβδομάδα αν χρειάζεται να κάνω μόνο μικρές αλλαγές. Έτσι μπορώ να έχω περισσότερο χρόνο για να ετοιμάσω άλλες δραστηριότητες, να διορθώσω κτλ, αλλά και χρόνοα για μένα!
    Το πρόβλημα με όλα αυτά τα σχέδια μαθημάτων είναι ότι δεν μπορούσα να τα χρησιμοποιήσω την επόμενη χρονιά που έπαιρνα την ίδια τάξη για τον απλούστατο λόγο ότι ποτέ δε συμπέφτουν όλα τα μαθήματα τις ίδιες ημέρες. Κάτι θα συμβεί με αποτέλεσμα να είσαι πιο μπροστά στα μαθηματικά από τη γλώσσα ή το ανάποδο κι έτσι να ψάχνεις να βρεις τι είχες κάνει σε διαφορετικές εβδομάδες και άρα σελίδες. Οπότε αναγκαζόμουν να τα ξαναγράφω. Είχα προσπαθήσει επίσης να το οργανώσω στον υπολογιστή αλλά το πρόβλημα ήταν το ίδιο.
    Φέτος ψάχνοντας στο ίντερνετ βρήκα μια ιδέα που μου φάνηκε εξαιρετική και σκέφτηκα να την εφαρμοσώ! Βιβλίο πλάνο μαθημάτων με χαρτάκια post-it! Ήδη έκανα την πρώτη δοκιμή...

Μήπως ενδιαφέρεστε κι εσείς για κάτι τέτοιο; Αν ναι, δείτε τι έχω κάνει ήδη...


Υλικά
  • ένα μεγάλο τετράδιο με χοντρό εξώφυλλο 
  • μεγάλα χαρτάκια post-it σε διάφορα χρώματα
  • μικρότερα χαρτάκια post-it σε κίτρινο χρώμα
  • μαρκαδόρους
  • στιλό
  • χάρακας
  • και πιθανόν ψαλιδάκι
Βήμα 1ο
 Συγκέντρωσα τα υλικά και έφτιαξα χώρο στο τραπέζι για να δουλέψω με άνεση.



Βήμα 2ο
Δοκίμασα και αποφάσισα πώς θέλω να οργανώσω το δικό μου βιβλίο. Για παράδειγμα έκανα 5 στήλες μια για κάθε μέρα της εβδομάδας και 3 σειρές για τα Μαθήματα.

Βήμα 3ο
  Τοποθέτησα τα post-it έτσι ώστε να δω πώς θα χωρέσουν και στη συνέχεια τράβηξα τις γραμμές με το χάρακα για να διαμερισματοποιήσουμε τη σελίδα. 
  Άφησα το περιθώριο αριστερά και υπολόγισα περίσου 7,5 εκ. οριζοντια για κάθε στήλη και 10 σειρά κάθετα για κάθε σειρά.
  Χρησιμοποίησα χροντρό μαρκαδόρο και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να φαίνεται η διαγράμμιση γυρνόντας τη σελίδα, έτσι δε χρειάστηκε να κάνω την ίδια διαδικάσία για τις επόμενες σελίδες. Απλά έβαλα το χάρακα πάνω στις γραμμές που διακρίνοντας και ήταν έτοιμο!

 

Βήμα 4ο
Έγραψα σε κάθε στήλη το όνομα της ημέρας και σε κάθε γραμμή το μάθημα. Έβαλα γλώσσα, μαθηματικά και "άλλο". Στο "άλλο" μπορεί να μπει η μελέτη, η ιστορία, η φυσική, η γεωγραφία κτλ ανάλογα την τάξη και τις ανάγκες. Στην πορεία ανακάλυψα ότι είναι πρακτικό να χρησιμοποιηθούν δύο post-it διπλωμένα στη μέση!


    Τη διαγράμμιση αυτή τη συνέχισα για όλες τις εβδομάδες μέχρι τα Χριστούγεννα και αργότερα θα την ολοκλήρωσα μέχρι την τελευταία εβδομάδα των μαθημάτων

Βήμα 5ο
Διάλεξα χρώματα! Αποφάσισα η γλώσσα να είναι με πορτοκαλί χρώμα, τα μαθηματικά με πράσινο και στο άλλο έβαλα ροζ για τη μελέτη (αφού φέτος θα δουλέψω με Α' τάξη). Αν θέλω να έχω λεπτόμερεις για το πρόγραμμα της ευέλικτης ή για κάποια αλλη δραστηριότητα αποφάσισα να χρησιμοποιήσω τα μεγάλα κίτρινα.



  Ίσως χρειαστεί λίγη κόλλα στικ ή από αυτή που κολλάει και ξανακολλάει για να τα σταθεροποιήσει, αλλά δεν είναι μεγάλο πρόβλημα αυτό!
Βήμα 6ο
 Τέλος στην πρώτη σελίδα κόλλησα και το πρόγραμμα των μαθημάτων


Βήμα 7ο
 Το βιβλίο ήταν έτοιμο κι έγραψα τις πρώτες μου σημείωσεις για τα μαθήματα!

  - Κι αν υπάρξουν αλλαγές; 
  - Απλά θα μετακινήσω τα posti-it ή θα χρησιμοποιήσω τα μικρά κίτρινα για να γράψω τις αλλαγές! 

   Για παράδειγμα αν μια μέρα για κάποιο λόγο χαθεί ένα μάθημα, απλά θα μετακινήσω τα post-it μια μέρα μπροστά και θα αφήσω κενή αυτή την ημέρα. Αν κάτι δε γίνει όπως το έχω σχεδιάσει τοποθετώντας ένα μικρό κίτρινο κρατάω σημείωσεις για μελλοντική χρήση.

 

   Με αυτό τον τρόπο θα έχω ένα έτοιμο βιβλίο ύλης για την Α' τάξη το οποίο θα μπορέσω να χρησιμοποιήσω ξανά και ξανά χωρίς να χρειαστεί να το ξαναγράψω από την αρχή. Απλά θα ανοίξω από την αρχή τις εβδομάδες, θα ακολουθήσω τη σειρά τοποθετώντας τα post-it ανάλογα και αν χρειαστεί θα κάνω μικρές αλλαγές ανάλογα το δυναμικό της τάξης και τις σημειώσεις που είχα κρατήσει!

Μετά από έναν χρόνο χρήσης:

Μέσα στη χρονιά η βοήθεια του ήταν σημαντική:
  1. Μπορούσα να ξεκολλάω τα post-it και να τα κολλάω προσωρινά πάνω στο βιβλίο μου όσο έκανα το μάθημα για να έχω πρόχειρες τις σημειώσεις μου. 
  2. Ήξερα ακριβώς τι να κάνω και δεν είχα το άγχος, είναι σημαντικό να είσαι προετοιμασμένος κα να μην ψάχνεις εκείνη τη στιγμή τι θα κάνεις. Αν κάτι δεν πήγαινε καλά το σημείωνα για μελλοντική χρήση. 
  3. Το πρωί που πήγαινα στην τάξη, ανοιγα το βιβλίο μου, έβλεπα τι ήθελα να κάνω και τι υλικά θα χρειαστώ, οπότε ετοιμάζα το μάθημά μου, ώστε να μην ψάχνω τελευταία στιγμή. 
  4. Κρατούσα σημειώσεις με ένα μικρό post-it για μελλοντικές δραστηριότητες που θα διαφοροποιήσουν το καθημερινό πρόγραμμα οπως μια εκδρομή, μια αργία, εκλογές συλλογου, σεμινάρια συμβούλου, γενέθλια στην τάξη κτλ. Έτσι ήξερα ακριβώς τι να υπολογίσω για τα μαθήματά μου ή αν χρειστέι να κάνω κάποιες διαφοροποιήσεις.
  5. Μερικές λεπτομέρειες ακόμα είναι: 
  • δεν έβαλα ημερομηνίες στις ημέρες. Σημείωμα μόνο με μολυβάκι την ημερομηνία κάθε Δευτέρας για να έχω ένα σημείο αναφοράς την επόμενη φορά. Αυτό κάνει το βιβλίο ευέλικτο για την επόμενη χρονιά. Δεν συμπέφτει η ίδια ημερομηνία με την ίδια ημέρα πάντα! 
  • άφησα κενές τις εβδομάδες των διακοπών οπότε έχω ήδη σχεδιασμένες όλες τις εβδομάδες της χρονιάς (ακαδημαϊκής) επομένως έχω μια ολοκληρωμένη εικόνα πώς είχαν κινηθεί τα  μαθήματα.

Έγραψα στην πλάτη του τετραδίου την τάξη για να μπει στη βιβλιοθήκη κι έχω έτοιμο ένα βιβλίο ύλης για την Α' τάξη, με σύντομα πλάνα μαθημάτων! Τέλειο!  
 Ανυπομονώ να ετοιμάσω της Β' τάξης! 








πηγή:http://wisewittyteacher.blogspot.gr/2012/02/pinterest-inspired-presidents-and-diy.html

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Πάτημα στη δεκάδα: Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας (Α' τάξη - κεφάλαιο 42)