Α΄τάξη - Πού είναι ο Άρης;


  Η βασικότερη διαδικασία που συντελείται στην Α' τάξη είναι αυτή του συλλαβισμού. Αν αυτή η διαδικασία ολοκληρωθεί ομαλά τότε η εκμάθηση των υπόλοιπων γραμμάτων και η ικανότητα να διαβάζουν είναι "εύκολη" υπόθεση. Όλη η βάση για την απόκτηση του μηχανισμού του συλλαβισμού συντελείται, πριν την ενσυναίσθητη εκμάθηση των γραμμάτων, στην εισαγωγική ενότητα "Πού είναι ο Άρης".

  Την πρώτη φορά που ανέλαβα την Α'τάξη ακολούθησα τη σειρά και τους χρόνους του βιβλίου του δασκάλου για να διδάξω την εισαγωγική ενότητα και το αποτέλεσμα ήταν ότι τα μισά παιδάκια δεν μπορούσαν να συλλαβίσουν ικανοποιητικά κατά την ολοκλήρωσή της. 
  Για καλή μου τύχη την ημέρα που "τελείωνα" την ενότητα είχε έρθει να μας επισκεφτεί ο τότε Σχολικός Σύμβουλος. Του είπα τον προβληματισμό μου και μου απάντησε απλά: "Ε! Και γιατί δεν την ξανακάνεις;". 
  Φυσικά άρχισε να βαράει μέσα μου το καμπανάκι για την ύλη που θα έμενε πίσω, το χρόνο που θα χανόταν από την υπόλοιπη ύλη, αν θα ολοκλήρωνα τα βιβλία κτλ κτλ... Όμως ακολούθησα στη συμβουλή του. 
   Το αποτέλεσμα ήταν όλα τα παιδιά να αναπτύξουν την ικανότητα του συλλαβισμού μετά τη δεύτερη φορά και η υπόλοιπη διαδικασία έγινε πολύ εύκολη.
  Αυτό ήταν το πρώτο μάθημα σε αυτή την τάξη: Δε βιαζόμαστε! Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και η ενότητα "Πού είναι ο Άρης" πρέπει να διδάσκεται όσο πιο αργά γίνεται. 
  Μετά από 4 χρόνια και τη συνεργασία με συναδέλφους, κατέληξα να την χωρίζω σε 15 μαθήματα τα οποία ακολουθούνται από 15 φύλλα εργασίων και ένα σωρό δραστηριότες που γίνονται στην τάξη και οι οποίες κάθε χρόνο εμπλουτίζονται. 
 Οι υποενότητες είναι οι εξής:
  1.  Το γράμμα Α.
  2.  Το γράμμα Π και η συλλαβή πα.
  3.  Το γράμμα Ι και η συλλαβή πι.
  4.  Η δισύλλαβη λέξη παπί.
  5.  Το γράμμα Τ και η συλλαβή τα.
  6.  Η δισύλλαβη λέξη πίτα.
  7.  Η τρισύλλαβη λέξη πατάτα.  
  8.  Το γράμμα Ο και οι συλλαβές πο και το.
  9.  Η δισύλλαβη λέξη τόπι.
  10.  Το γράμμα ε.
  11.  Το γράμμα Λ, η συλλαβή λα και η λέξη έλα.
  12.  Το γράμμα Ν, η συλλαβή να και οι λέξεις ένα και πανί. 
  13.  Το γράμμα Μ, η συλαββή με και η λέξη πάμε.
  14.  Επανάληψη.       
  Χρησιμοποιώ ένα δισέλιδο για κάθε υποένοτητα που έχω θέσει.

            













 Όλα τα φύλλα έχουν τη λογική κάθε γράμμα, συλλαβή ή λεξούλα να εντάσσεται σταδιακά ξεκινώντας από πιο εύκολες δραστηριότητες που βασίζονται σε γνώσεις που ήδη έχουν τα παιδιά.
 Τα φύλλα εργασιών συμπληρώνονται στο σχολείο αφού έχει προηγηθεί η επεξεργασία της εικόνας και του γράμματος, της συλλαβής ή της λέξης που πρόκειται να διδαχθεί.  
 Οι ασκήσεις οι οποίες είναι με αστεράκι είναι παρόμοιες με άλλες που υπάρχουν στο φυλλάδιο ή στο Τετράδιο Εργασιών και για το λόγο αυτό προορίζονται για το σπίτι. 
 Τέλος, το γράμμα, τη συλλαβή ή τη λέξη που διδάσκεται τα παιδιά την αντιγράφουν στο διπλοχάρακο τετράδιο έτσι ώστε σιγά σιγά να βελτιώνουν την τοποθέτηση των γραμμάτων τους στη γραμμή του τετραδίου και να συνηθίζουν το σωστό μέγεθος.

 Τα φύλλα εργασίας για την ενότητα αυτή θα τα βρείτε εδώ: Πού είναι ο Άρης.
 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Πάτημα στη δεκάδα: Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας (Α' τάξη - κεφάλαιο 42)