Εικονογραφική μέθοδος ορθογραφίας - Εικονογραφώντας τις λέξεις!


Έχοντας δουλέψει κάποιες φορές την Α΄ τάξη είχα πάντα την ανησυχία πώς θα μπορέσω να κάνω τα παιδάκια που τώρα μόλις έχουν μάθει να γράφουν να θυμούνται την ορθογραφία των λέξεων.
 Οι καταλήξεις κάποιων λέξεων αρχίζουν να διδάσκεται πολύ νωρίς στην Α΄ταξη. Αρχικά ξεχωρίζοντα τα η-ι, μετά τα ο-ω και συνεχίζει με τις κυριότερες καταλήξεις. Όμως το θέμα των λέξεων πώς θα το θυμούνται αφού δεν έχουν αναπτύξει κανένα ορθογραφικό λεξιλόγιο στο μυαλό τους;
 Κάπου εκεί θυμήθηκα κάτι που είχα δει στο εξωτερικό, την εικονογράφιση των λέξεων.  Δηλαδή το "δύκολο" γράμμα το εικονογραφούμε με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί το παιδί μετά να το θυμάται. Μάλιστα τότε μας είχαν εξηγήσει ότι αυτή η μέθοδος βοηθάει ιδιαίτερα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Κι έτσι έβαλα τη φαντασία μου να δουλεύει ώστε να τους δημιουργώ εικόνες στο μυαλό. 
  Αρχικά κάνω μια συμφωνία στα παιδιά ότι υπάρχουν έυκολες λέξεις που γράφονται με τα εύκολα γράμματα ι, ε, ο και οι υπόλοιπες είναι δύσκολες γιατί έχουν τα δύσκολα η, υ, ω, αι, οι, ει και τα διπλά σύμφωνα σσ κτλ.
  Αφού έχουν μάθει να γράφουν και έχουν δει και τις πρώτες καταλήξεις ι-η (στα θηλυκά και ουδέτερεα) έρχεται η λέξη ζύμη. Πώς να θυμηθούν το υ; Μα το υ είναι ένα μπολάκι για να βάζουμε μέσα τη ζύμη! Φυσικά και το ζυμάρι χρειάζεται μπολάκι και όταν ζυμώνω χρειάζομαι μπολάκι!
  • Το δώρο στη συνέχεια; Έχει έναν φιόγκο οπότε το ω μετατρέπεται σε φιόγκο. 
  • Το σύννεφο θέλει πολλά μπολάκια για να χωρέσει μέσα το νερό της βροχής κι ετσι τα -υνν- μετατρέπονται σε σύννεφο. 
  • Και το ψηλό βουνό χρειάζεται μια σκάλα για να ανέβει ο άνθρωπος ψηλά και το η γίνεται ένας άνθρωπος που ανεβαίνει μια σκάλα. 
  • Και στη θάλασσα ακούμε το κυμα που σκάει κι έτσι θελει σσ 
  • Το ψωμί έχει δυο φουσκωτά καρβέλια στο ω 
  • το χρώμα θέλει δύο μπουκαλάκια για να το βάλουμε μέσα στο ω 
  • Το παιδί όταν παίζει με τα παιχνίδια του είναι σκανταλιάρικο και κάνει σκανταλιές οπότε βάζει το δύσκολο ε
  • Το κλειδί θέλει και την κλειδαριά του μαζί κι έτσι θυμόνται το ει
  Με τέτοιες ιδέες προσπαθώ να τους ενεργοποιήσω τη φαντασία αφού πρώτα εντοπίσουν την ορθογραφία της κατάληξης. 
  Στην αρχή δημιουργώ καρτέλες για τις πρώτες λέξεις και στη συνέχεια απλά κάνω την κίνηση με το χέρι μου και αμέσως καταλαβαίνουν! Και νομίζω ότι αυτό έχει μεγάλη επιτυχία, αφού μετά προσπαθούν να βρίσκουν δικές τους "ιστορίες" για να δικαιολογήσουν το δύσκολο γράμμα. Τότε είναι που οι γονείς με ρωτούν μα τι είναι αυτές οι ιστορίες που μας λένε τα παιδιά;  




 Αργότερα διάβασα ότι η μέθοδος αυτή στην Ελλάδα είναι γνωστή σαν μέθοδος Μαυρομάτη αφού είναι η πρώτη ερευνήτρια που την εισήγαγε σαν μια μέθοδος αντιμετώπισης της δυσορθογραφίας. 
 Βέβαια η μέθοδος Μαυρομάτη έχει διαφορές από τον τρόπο που τη χρησιμοποιώ εγώ. Για παράδειγμα στη συγκεκριμένη μέθοδο το κάθε δύσκολο γράμμα έχει πάντα συγκεκριμένο τρόπο εικονογράφησης, όπως το "ει" που παρουσιάζεται πάντα σαν ένα ανθρωπάκι που κρατάει κάτι που μοιάζει με ι

Περισσότερες πληροφορίες για τη μέθοδο Μαυρομάτη βρίσκονται εδώ
Επίσης ένα ακόμα ενδιαφέρον άρθρο θα δείτε κι εδώ.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Πάτημα στη δεκάδα: Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας (Α' τάξη - κεφάλαιο 42)