"Διαδραστικά τετράδια" ... Όταν τα τετράδια ζωντανεύουν!

 Το τετράδιο αποτελούσε πάντα το βασικό εργαλείο ενός μαθητή. Όσο κι αν οι φωτοτυπίες έχουν κερδίσει μεγάλο μερίδιο στην καθημερινότητα του σχολείου, το τετράδιο είναι το σήμα κατατεθέν ενός μαθητή και αυτό που θα χρησιμοποιεί σε όλα τα μαθητικά αλλά και φοιτητικά του χρόνια.  
 Είναι αυτό στο οποίο θα λύσει ασκήσεις, θα γράψει κανόνες, θα κρατήσει σημειώσεις κι εκεί όπου σε κάποιο έδρανο πανεπιστημίου θα σχηματίζει σχεδιάκια γιατί ίσως βαριέται λίγο! 
 Είναι όμως αυτό στο οποίο θα ανατρέξει όταν χρειαστεί να διαβάσει ή να θυμηθεί κάτι. Και που θα βρει αυτό που ζητάει; Πώς θα το ξεχωρίσει ανάμεσα σε σελίδες γεμάτες, γράμματα, λέξεις, ασκήσεις ή θεωρίες;
 Έτσι λοιπόν στις αναζητήσεις μου στο ίντερνετ βρήκα μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα που λέγεται "interactive notebook" νομίζω ότι στα ελληνικά θα μεταφραζόταν ως "διαδραστικά τετράδια".

 Η λέξη διαδραστικός μας φέρνει στο νου υπολογιστές, καλώδια, κάποιο εντυπωσιακό λογισμικό και ίσως ιδιαίτερες γνώσεις. Όμως για τα διαδραστικά τετράδια δεν χρειάζεται τίποτα τέτοιο. Χρειάζονται μολύβια, κόλλα, ψαλίδι και χρώματα! Ό,τι δηλαδή υπάρχει στην τσάντα κάθε μαθητή!

   

 Τα διαδραστικά τετράδια χρησιμοποιούνται στην τάξη για τις σημειώσεις, τους κανόνες και γενικότερα για δραστηριότητες όπου ο μαθητής θα χρειαστεί να εκθέσει τις ιδέες του ή να επεξεργαστεί και να καταγράψει τις πληροφορίες που παρουσιάζονται στο μάθημα. 
 Τα οφέλη από τη χρήση τους φαίνεται να είναι πολλά και αναφέρονται από εκπαιδευτικούς που τα χρησιμοποιούν χρόνια. Μερικά από αυτά τα οφέλη είναι:
  1. Μαθαίνουν τους μαθητές να οργανώνουν και να συνθέτουν τις σκέψεις ή τις πληροφορίες τους που πρέπει να σημειώσουν.
  2. Εμπλέκουν διαφορετικές μορφές μάθησης την ίδια στιγμή μέσα στην τάξη.
  3. Αποτελούν κι ένα είδος portfolio το οποίο επιτρέπει στο δάσκαλο να ελέγχει την εξέλιξη κάθε μαθητή.
  4. Οι μαθητές δημιουργούν ένα τετράδιο το οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν αλλά και να επεκτείνουν καθώς μαθαίνουν νέα πράγματα.
  5. Μειώνουν την αταξία στη ζωή των μαθητών, αφού όλες οι σημειώσεις τους από ό,τι έμαθαν είναι μαζεμένο μέσα στο τετράδιο αυτό και όχι σε φωτοτυπίες, χαρτάκια, σημειώματα τα οποία χάνονται, τσαλακώνονται ή παραπέφτουν στην τσάντα.
 Μετά από αυτές τις πληροφορίες που βρήκα στο ίντερνετ προσπάθησα να κάνω κι εγώ μια αρχή μετατρέποντας το τετράδιο της γλώσσας σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής. 
 Στην Β' τάξη η γραμματική διδάσκεται διαισθητικά και δεν είναι απαραίτητη η αποστήθιση κανόνων. 
 Για τον λόγο αυτό, προσπαθώ να κάνω τα παιδιά να συνειδητοποιούν τον κανόνα και να τον εξάγουν τα ίδια μέσα από παραδείγματα που τους δίνω. Όλη αυτή η διαδικασία καταγράφεται από τα παιδιά στο τετράδιο με τέτοιον τρόπο ώστε το χρώμα, η κίνηση και η οργάνωση έχουν τον πρώτο λόγο!
 Μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά. Αρχικά, βλέπω ότι θυμούνται καλύτερα αυτό το οποίο ανακάλυψαν τα ίδια, διδάχτηκαν και κατέγραψαν στο τετράδιό τους! Φαίνεται ότι χρώμα αποτελεί σημαντικό παράγοντα! Παράλληλα, όμως, νομίζουν ότι δεν έχουν κάνει μάθημα! 
Δεν είναι τέλειο αυτό για παιδιά 7 χρονών;



πηγές: 
  1. https://www.edutopia.org/blog/interactive-notebooks-no-special-hardware-christina-lovdal-gil
  2. http://minds-in-bloom.com/7-reasons-to-use-interactive-notebooks/
  3. https://www.teachtci.com/pdf/webinar_handouts/Interactive_Student_Notebook_Getting_Started.pdf


    

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Α΄ τάξη - Λέξεις ολικής εκμάθησης

Ασκήσεις στο τετράδιο... αυτό το βάσανο! (μικρές συμβουλές)

Πάτημα στη δεκάδα: Προσθέσεις με υπέρβαση της δεκάδας (Α' τάξη - κεφάλαιο 42)