Πέμπτη, 19 Ιουλίου 2018

Ανεστραμμένη τάξη...μια τάξη πάνω κάτω;

 Τη χρονιά που μας πέρασε δεν ασχολήθηκα ιδιαίτερα με το μπλοκ κι αυτό γιατί αφιέρωσα πολύ χρόνο σε επιμορφώσεις, σεμινάρια και στο μεταπτυχιακό μου. Μέσα από καθετί που κάνει κανείς μαθαίνει πράγματα που σίγουρα μπορούν να αξιοποιηθούν και να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητά του μέσα στην τάξη.
 Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μέθοδο διδασκαλίας είχα την ευκαιρία να γνωρίσω στα σεμινάρια που πραγματοποιήσε το ΠΕΚ της Πάτρας και αυτή είναι η μέθοδος της ανεστραμένης τάξης. 

 Ανεστραμένη τάξη ή flipped classroom όπως είναι ο αγγλικός όρος... σίγουρα δεν είναι αυτό που βλέπουμε στην εικόνα! Τι είναι όμως;

 Ανεστραμένη τάξη είναι ένα μοντέλο μικτής μάθησης που συνδυάζει την εξ' αποστάσεων εκπαίδευση με τη φυσική παρουσία μέσα στην τάξη. 
 Το μοντέλο έγινε ιδιαίτερα γνωστό απο δύο καθηγητές χημείας, τους Bergman & Sams, οι οποίοι το 2008 προσπάθησαν να βοηθήσουν τους μαθητές τους που απουσίαζαν να αναπληρώνουν τα χαμένα μαθήματα. Για τον λόγο αυτό, δημιουργούσαν σύντομα εκπαιδευτικά βίντεο, με τη θεωρία του μαθήματος, τα οποία αναρτούσαν στο διαδίκτυο. Τα βίντεο έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή από όλους τους μαθητές γιατί τους έδιναν την ευκαιρία να μελετήσουν και να κάνουν επανάληψη.
 Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι δύο καθηγητές να αλλάξουν τον τρόπο θεώρησης της σχολικής τάξης.  Σύμφωνα με την προσέγγιση της ανεστραμένης τάξης, η διδασκαλία δεν γίνεται στην τάξη, αλλά στο σπίτι. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα στην τάξη να μένει χρόνος για περισσότερο δημιουργικές και βελτιωμένες δραστηριότητες μάθησης.

 Η διδακτική μεθοδολογία της ανεστραμμένης τάξης περιλαμβάνει 3 στάδια:
  1. Πριν την τάξη: Η θεωρία στέλνεται για μελέτη στο σπίτι, με έναν ελκυστικό τρόπο.
  2. Μέσα στην τάξη: Οι μαθητές εξασκούνται σε ομαδοσυνεργατικές, βιωματικές και γενικότερα ενεργητικές δραστηριότητες που προάγουν την κριτική σκέψη
  3. Μετά την τάξη: Προαιρετικό στάδιο στο οποίο γίνεται η αξιολόγηση.


  • Γιατί να χρησιμοποιήσω τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης;
 Επειδή το βαρετό τμήμα της διάλεξης και της παρουσιάσης της θεωρίας καθώς και οι πιο εύκολες δραστηριότητες, που στοχεύουν σε χαμηλότερους γνωστικά στόχους γίνεται στο σπίτι. Στον χρόνο και με τον ρυθμό που μπορεί ο κάθε μαθητής.
 Αυτό σημαίνει ότι στην τάξη "απελευθερώνεται" πολύς χρόνος ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί για ελκυστικές δραστηριότητες που προωθούν την ενεργητική μάθηση και στοχεύουν στην επίτευξη ανώτερων γνωστικά στόχων σύμφωνα με την κατάταξη του Bloom. 
 Επίσης, ο εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει διαφοροποιημένες δραστηριότητες ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών και να κατανείμει κατάλληλα το χρόνο για να ενισχύσει τους μαθητές που το χρειάζονται περισσότερο.
 Τέλος, η πράξη έχει δείξει ότι αυξάνει τις σχολικές επιδόσεις των μαθητών γιατί σέβεται τον ρυθμό μάθησης του καθενός.


  • Πού μπορεί να εφαρμοστεί;
 Σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και σε όλα τα μαθήματα που υπάρχει θεωρία.

  • Τι υλικό μπορώ να στείλω στο σπίτι για μελέτη. 
 Οτιδήποτε μπορεί να περιλαμβάνει τη θεωρία, σε ηλεκτρονική ή μη μορφή. Από ένα κομμάτι θεωρίας του βιβλίου, κείμενο σε έντυπη μορφή μέχρι ηχογραφημένες πληροφορίες, βίντεο, υλικό προσωμοίωση και διαδραστικά βίντεο όπως αυτά που μπορεί να φτιάξει κανείς με το Edpuzzle
 H πράξη δείχνει ότι όσο πιο ελκυστικό είναι τόσο περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν οι μαθητές να δείξουν ενδιαφέρον και να ασχοληθούν αποτελεσματικά.
  • Με ποιον τρόπο μπορώ να το διανείμω στους μαθητές μου;
 Ανάλογα με τη μορφή και το είδος του υλικού. Μπορεί να δωθεί στην τάξη ή μέσω ίντερνετ. Είτε αποστέλοντάς το στα μέιλ των μαθητών είτε μέσω κάποιας πλατφόρμας όπως το Edmodo.
  • Τι χρειάζομαι;
 Ο εκπαιδευτικός χρειάζεται έναν υπολογιστή και βασικές γνώσεις. Στην περίπτωση που θέλει να δημιουργήσει δικά του βίντεο θα χρειαστεί ακουστικά, μικρόφωνο και για πιο απαιτητικά βίντεο κάμερα και τρίποδα.
 Ο μαθητής χρειάζεται υπολογιστή ή τάμπλετ ή ακόμα και ένα απλό smartphone καθώς επίσης ακουστικά, κυρίως για να μην αποσπάται η προσοχή του.

  • Τι άλλο πρέπει να γνωρίζω;
 Το πιο σημαντικό είναι ότι πρέπει να έχει χρόνο και διάθεση!
 Κι αυτό γιατί θα πρέπει να διαθέσει χρόνο για να αποκτήσει τις κατάλληλες γνώσεις και να ετοιμάσει το υλικό του. Για τον λόγο αυτό θα ήταν πρακτικό να το εφαρμόσει σε ένα μάθημα κάθε σχολική χρονιά.
 Επίσης, θα πρέπει να έχει υπόψη του ότι το υλικό είναι απαραίτητο να δίνεται στους μαθητές 2-4 μέρες νωρίτερα ώστε να έχουν τον χρόνο που απαιτείται για να το μελετήσουν. Επιπλέον, είναι χρήσιμο να προετοιμάσει τους μαθητές για τον τρόπο μελέτης των βίντεο και γι' αυτο θα χρειαστεί να αφιερώσει μερικές ώρες στην αρχή της σχολικής χρονιάς.
 Πριν ξεκινήσει την εφαρμογή της μεθόδου, θα πρέπει να ενημερώσει τους γονείς για τις αρχές και τα οφέλη της μεθόδου της ανεστραμμένης τάξης. Επίσης, καλό θα ήταν να ενημερώσει τον διευθυντή και τον σχολικό σύμβουλο.

  • Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
 Πολύ υλικό μπορεί να βρει κανεις στο μπλοκ "Ανεστραμμένη τάξη" και στο κανάλι του Νίκου Μακροδήμου στο YouTube.
 Επίσης πληροφορίες μπορεί να πάρει κανείς και στους παρακάτω συνδέσμους: